Monday, April 20, 2009

Skolebolle


Jeg går ut i fra at alle vet hva en skolebolle er? Grunnen til at dem er så himmelske, syns jeg i alle fall, er det der gule gugget i midten - jeg bruker å bare bryte dem på midten og spise bare det gule. Hihi:) Men, i denne sammenheng er altså skolebollen en metafor. Fordi jeg måtte tenke på noe som var godt i midten, og mye, mye mindre godt på utsiden. For sånn var nemlig den lille ferien vår i Oslo - reisen til og fra vare heeeelvette, men oppholdet i Oslo var fint.

Reisen fra Edinburgh til Torp var i utgangspunktet ikke såå ille, bare veldig lang - buss til togstasjonen, tog til Glasgow Ce
ntral og så tog til Prestwick airport. Etter å ha gått fra den lille kofferten min i sikkerhetssjekken (og fått den tilbake, puh), tok flyturen ca to timer. Jeg har klart å rote bort mitt norske simkort, så det var det skotske jeg hadde med. Da vi landet på Torp, Sandefjord var det meningen at min far skulle hente oss, men han måtte jobbe. Så han ba oss hoppe på en buss til ferga i Horten og ta den over til Moss, så skulle han hente oss der. Jeg tenkte, greit, da ringer jeg ham rett før vi går på ferga, så har han en halvtime på å komme seg dit. Men da vi kommer til fergeleiet, ser jeg at jeg ikke har dekning på telefonen! (faen ta orange) Så jeg låner en telefon fra ei dame, men får bare telefonsvarer hos pappa. Jeg låner en telefon på båten igjen, men får bare telefonsvarer.

Åh, jeg burde kanskje nevne at vi landet k
l.1600 ca, var ute av flyplassen 16.30 - og da vi gikk av båten, var klokka blitt 19.15. Hva skjedde!?

Da min far ikke stod og ventet på fergeleiet i Moss, og vi var helt uten telefon, tenkte vi...mat. Så vi gikk og spiste ei pølse. Og så begynte vi å gå mot sentrum, for å finne en telefon. Etter å ha fått telefonsvareren til Nicolai Midthun x antall ganger, tenkte jeg det var et safer bet å ringe min kusine i Moss, så hun kunne hente og bringe. Så vi gikk opp til sentru
m, fant ikke noen telefon, og vandret til slutt tilbake til fergeleiet og togstasjonen for kanksje å få et tog til Oslo samme kveld. Men der så vi en telefonautomat! Så jeg prøvde pappa én gang til, og tror du ikke han svarte sporenstreks. "Hvor i hel***** er du!?" Etter fem minutter med å dele ut skyld og ansvar, kom det frem at han satt på Peppes pizza med min kusines mann og deres datter. Rett over gata fra hvor vi sto. Har du sett. Bilde av min far følger.

Selve ferien fra Oslo er vel ikke så mye å rapportere fra; vi bodde hos min gode venn Ane, vi traff masse fine folk (Elin, André, Astri & Chris, Monica), og hadde en salig fest på fredagen. Lørdagen var vi på Bygdøy og Kon Tikimuseet samt den Norske Opera, og på kvelden satt vi inne foran tv'n. Søndagen gjorde vi litt sightseeing, (Vigelandsparken, stort sett) og jeg gikk en tur i Middelalderparken med Ellen Marie. Hyggelig.

Men så. Var det nemlig slik at flyet vårt skulle gå fra Torp, Sandefjord kl 10.20 på mandagsmorran. Så jeg planla at vi skull
e ta Torpekspressen tidlig tidlig, som går rett over gata fra hvor vi bodde. Vi tenkte at vi var ute i god tid hvis vi var der litt på sju, siden bussen tar ca en og en halv time. Men da vi kom dit, hadde bussen gått 06.35, og neste gikk 09.40.
FLAKS.
Så vi gikk over til Oslo S for å få et tog, og jubelen var stor da vi fant billige billetter til Torp med et tog kl 07.43. Vi fikk beskjed om å vente på plattform 19, og gjorde det - men da klokka ble 07.45 og inget tog var å se, ante vi ugler i mosen. Vi vandret rundt litt og spurte forskjellige folk hvordan vi skulle komme oss avgårde, men ingen visste når eller o
m det kom en buss som kunne ta oss til Torp. Så midt i panikken hoppet vi inn i en taxi. "Hvor lang tid tar det til Torp?" spurte jeg. "Å dæven, det der langt! 12 mil!" "Ja jeg vet det er langt. Men vi må dit nå. Så kan du si meg hvor fort du kan kjøre dit?" "Halvannen time", svarte taxisjåføren. "Og hvor mye kommer det til å koste?" Det var omtrent her kjeven gikk i bakken med et brak, øynene våre var så store som tinnfat, vi kunne ikke tro våre egne ører - 2000 norske kroner! Hva faen!?

Men hei, vi var desperate, så vi satte oss i taxien. Og kom frem. Og bladde opp 2000 kroner. Og rakk flyet, og er nå hjemme. Ganske forbanna fortsatt, hvorfoooor hadde vi ikke sjekka avgang på
den fordømte bussen!? Kosta 180 kroner, den. Syntes det var dyrt i begynnelsen, men ser jo at det var blåbær. Argh.

Heldigvis har mor fått jobben i sexsjappa tilbake... ...så der skal det flørtes og hva enn som må til for å selge litt ekstra porr fremover - desperate times! Har ikke et øre å kaste bort. Dessuten har jeg kjøpt billetter til København i mai (noe jeg gleder meg i hjel til), og der hadde det jo gjort seg med litt lommepenger... Flybillettene var veldig billige, da! Litt må man jo leve :)
Det som er synd, er at en av to konserter må avlyses i sommer, og jeg tror det blir the Boss fordi jeg har sett ham før. Det er veldig synd, men jeg er veldig klar for å se Kings of Leon...Hvis jeg får råd:P Er jo litt nysgjerrig på hvor mye jeg kan får for billetten på ebay!

Kasper - av alle fugler du ikke stoler på...pingviner?? Hva skjedde med duer og måser? Djevelens avkom! Men jeg lo godt - hvem tenker på gregorianske munkekor sånn helt uten videre!?

No comments: