Wednesday, April 15, 2009

Påske!

Vet dåkker, æ hadde nesten glemt av denne bloggen min da han Kasper minna mæ på den i hannes - tenk at noen læs bloggen min! Æ har jo dedikert så mye tid og krefter på den nye bloggen min, at denne blei rett og slett neglisjert... Utilgivelig!
Og i lys av Kaspers påpeking av min ekstreme norskhet (det e jo smertelig åpenlyst her at æ kan ikke skriv norsk førr å
redd livet mitt - det e blitt norwenglish, noe æ intil nylig trudde va kun en myte!), skal æ gå over til god, gammel - nei ikke nynorsk - bokmål. Forhåpentligvis gjør dette saken litt enklere for han Kaspo (e det greit æ kalla dæ Kaspo? Har nemlig en nevø som hete Jesper, og han lika æ å kall førr Jespo)

Så, over til bokmål. Og mine nåværende og svært reelle problemer. I skrivende stund sitter jeg benket på sofaen med te, paracet og styrkende salve for min babyelefantankel. For 24 timer siden var m
in høyre ankel like slank og lekker som min venstre, men dette var jo noe som var for godt til at man kunne forvente at det skulle vare. Så i går kveld dro jeg over til Monica og Synne for å drikke litt vin, og høre om Synnes tur til Peru i påska. Det lå an til å bli en kjempekveld. (ikke misforstå, det var mange aspekter ved kvelden som var nettopp kjempe)
Utpå kvelden satt vi og så "Sannhetens Øyeblikk" på TVNorge nettv, der min BESTE venn André Lamark Ueland var d
eltaker for noen uker siden. Dette var jo storstas, og før jeg visste ordet av det hadde jeg drukket en hel flaske vin på egenhånd. Det er her kvelden tar en uventet og mildt sagt uheldig vending. For på vei ned trappa fra leiligheta, går Monica og sier "Marte, bestemora mi er jo fra Narvik, det er en skam at jeg ikke kan snakke nordnorsk!", og jeg gir en liten leksjon for det syntes jeg var på sin plass. Og midt i "Æ heite Monica" ramler jeg faen meg rett på baken - etter at jeg hadde krølla ankelen under meg, såklart.
Men ut skulle vi!! Så jeg humpa og halta inn p
å Jazz Bar, fikk meg en drink, og ting så med ett lysere ut. Hadde på ett tidspunkt tenkt å GÅ hjem, men det klarte heldigvis Monica og Synne å prate meg ut av. Jeg hadde forøvrig også tenkt meg på trening idag. Får bli neste uke... For idag er nemlig ankelen min gedigen og blå og gul, og jeg kan ikke gå på den! UFLAKS! (Den var til deg, Kasper)
For i morgen drar jeg til Oslo sammen med Kornelia...Håper foten er bedre til da.

Det var kanskje litt dumt at jeg fortalte denne triste historien først, for da høres det ut som alt er bare sorgen og jeg bare er bitter og forbanna... Dét er ikke tilfelle! Forrige uke hadde jeg nemlig besø
k av min mor og min søster, og det var særdeles trivelig :) Vi tok en dagstur til Highlands, så Loch Ness, Glencoe og Urquhart castle, det var sååå fint, med masse sol. Dessuten var vi i dyrehagen, på sightseeingbuss rundt Edinburgh, og såklart på shopping! Tre par nye sko makes Marte a very happy girl! Åh, og så gjorde vi et ærlig forsøk på å komme oss opp på topppen av Arthur's seat, men det blåste så kraftig at vi turte ikke... Tenk om vi bare hadde blåst av toppen. Og dødd. Det har nemlig skjedd tidligere. Med turister. De har gått opp der og ant fred og ingen fare, står og balanserer på kanten for å få fine bilder, og vips! - så var det et vindkast som slengte dem utfor. Tragisk.

Månedens desiderte høydepunkt er innkjøp av Roskildebillett! Jeg har kjøpt sammen med Camille, og jeg vet at Sunniva også skal kjøpe nå hvert øyeblikk før det blir utsolgt, og det kommer til å bli fantastisk! Jeg skal gjøre som Kasper og fylle min ipod (shuffle, hvor enn liten den er) med kjent og ukjent og kanskje litt bortglemt musikk som har med årets festiv
al å gjøre - for eksempel Oasis, Yeah yeah yeah's og Röyksopp, disse gleder jeg meg stort til :) Hadde et håp om at Kashmir skulle dukke opp i lineup'en, men det ser dårlig ut, gitt. Det har vært stille fra dem en stund, og jeg liker det IKKE.
Åh, det er bare så RELIGIØST med Roskilde - jeg skjønner ikke helt hva jeg drev med i fjor!? Huff, angrer sårt på at jeg ikke dro. Men no more! Nå blir det Roskilde for alle penga så lenge jeg kan stå og gå! (Noe jeg, ironisk nok, overhode ikke er i stand til for øyeblikket. Hm.) Jeg må innrømme at det skal bli vanskelig å toppe 06 og 07, og det er to h
ovedgrunner til det.
1) Vi hadde tidenes camp - Kristin, Kasper, Rob, Bjørn, Alex og jeg - vi hadde kanskje ikke så mange faktiske instrumenter som vi hadde imaginære, men det ligger jo i den gode tanken! I år blir det banjo, folkens! Eller var det ukulele? Og ingen baller i nærheten i år, takk. Martemor er som kjent IGE god med baller.
2) Konsertene var jo bare helt utrolige...! Jeg har allerede listet dem opp i "Roskilde in my <3",>tt FANTASTISK!:) Så i morgen bærer det altså avgårde til Oslo. Eller, først skal vi (Kornelia og jeg) til Sarp for å besøke min far og litt øvrig familie. Lykke til, Kornelia. Og så på fredagen drar vi nok til Oslo, hvor vi skal treffe masse av mine fantastiske venner, samt drikke oss akkurat passe breddfulle. Dessuten skal jeg til Kon Tikimuseet eller Frammuseet, har ikke helt bestemt meg enda, for å sanke litt informasjon til den siste innleveringa vi har i et fag som heter visitor attractions management. Faktisk et ganske interessant fag, og det er jo i alle fall relevant for det jeg studerer. Så det blir bra. Jeg er blitt slik en heftig patriot siden jeg flyttet hjemmefra! Norge har aldri vært så bra som når jeg er her! Betaler obskøne summer for mikroskopiske brunoster som koster 50kr per 200g, drikkevann fra en eller annen norsk isbre (flaska er veeldig fin), og trygler og ber min mor om å sende bunaden min så jeg kan bruke den på 17.mai. Men, har du sett, den mangler nå omtrent 20cm rundt...brystet...hmm. Skjønner ikke hva det kan komme av. Når var sist jeg brukte den? Kan jeg ha vært...16? Ah. Føler jeg må legge inn et bilde her, til ære for Nordlandsbunaden, for den er _så_ vakker. (Nei, jeg bruker ikke lua) Nå gidder jeg ikke skrive mer, fordi det her bildet fucka opp alt. Hvorfor skal det være så vanskelig å putte inn et bilde, og så bare fortsette å skrive under det?? Nåvel. Nå skal jeg se Terkel i Knibe <3

2 comments:

listefod said...

UFLAKS :-) Håber din ankel får det bedre snart. Kashmir er iøvrigt med på "Grøn Koncert" til sommer rundt omkring i Danmark, så de er ikke helt væk!

McMuffin said...

Uflaks indeed! Jeg håper de spiller i Køben når jeg er der, det hadde vært lykke!